Kto by nechcel byť úspešný?

Je úspech vecou náhody? Mnoho ľudí hovorí, keby som mal také šťastie ako on tiež by som bol taký úspešný. Ale úspech zďaleka nie je vecou náhody, za každým veľkým úspechom je kus tvrdej práce.

 

    Ani p. Baťa, jeden z najúspešnejších podnikateľov, netvrdil, že jeho impérium vybudoval náhodou alebo to je vecou šťasteny. Sám hovorí o tvrdej poctivej práci, keď odpovedá na otázku ako sa mu to podarilo. Keď som bol v Brazílii, v rodine dcéry p. Antonína Baťi, videl som veľký majetok a hovoril som si, aké mali šťastie. Postupom času, som ale aj ja začal uvedomovať, že to je hlavne vecou troch základných vecí.

    Aby mal človek v živote úspech potrebuje pracovať na svojich schopnostiach. A tie sú v prvom rade závislé na vlastnej schopnosti pozorovať. Ak človek nie je schopný pozorovať, nemôže objaviť šance, ktoré sa mu naskytujú. Diera na trhu znamená, že ľudia majú nejaký nevyriešený problém. A keď to niekto je schopný uvidieť, je to prvý predpoklad, že môže uspieť. V posledných rokoch sa často prezentuje kríza a v čase kríze vždy niekto zvíťazí a niekto prehrá. Prečo to tak je? Pretože niekto to zoberie ako šancu a niekto iný bohužiaľ uverí, že prehra je v kríze normálna. Problém je, ak sa prestanete dívať, ak prestanete pozorovať.

    Druhým dôležitým faktorom je schopnosť sa rozhodnúť.  To ťa nič nestojí, ale súvisí s tvojou ochotou nesúhlasiť so stavom v ktorom sa nachádzam. Vidím, že mi klesá predaj, súhlasím, alebo nesúhlasím? Ak s tým nesúhlasím, musím to dať verejne najavo. Musím okoliu ukázať, že to je situácia, ktorú odmietam. Urobiť rozhodnutie sa niekedy môže zdať ťažké. Prečo? Hlavne je to preto, lebo nie som schopný pozorovať. Strach a obavy pramenia často krát z minulých zlyhaní a preto sa niekedy bojím urobiť rozhodnutie. Zlyhanie má negatívny dopad na rozhodovanie, preto je praktické pravidelne trénovať komunikáciu. Naše tréningy sú hlavne zamerané na schopnosť byť TU a TERAZ! Keď som v minulosti, nepozorujem prítomnosť a nevytváram budúcnosť. Urobiť rozhodnutie, je niečo čo posúva hranice. Takže hranice si definujeme sami svojimi vlastnými rozhodnutiami. Nehovorím u prianiach ale o rozhodnutiach.

    Aj tá najdlhšie cesta začína prvým krokom. A s toho vyplýva, že tretím a asi najdôležitejším faktorom je urobiť konkrétne kroky. Akákoľvek fantastická myšlienka, ktorá sa nedá zrealizovať je obyčajná halucinácia. Poznám mnoho skvelých ľudí so skvelými myšlienkami, ale ich neschopnosť konať ich značne diskvalifikuje.  Preto je dôležité dostatočne trénovať, aby kroky ktoré musím urobiť som urobil rýchlo a hladko. Jednoducho to urob! Tento krok je ťažký hlavne preto lebo sa človek boj reakcií okolia. Napr. zákazník to nebude chcieť, alebo mi niekto iný povie že to je blbosť, keď sa do toho pustím. Ale jediná správna cesta je ísť skrz. Prejsť cez ťažkosti ktoré s tým súvisia.

    Takže, ak chcete byť úspešní môžete si urobiť nasledujúce cvičenie. Napíšte si v akej situácii sa nachádzate. Popíšte všetky veci ktoré vás napadnú. Za druhé si napíšte s čím všetkým na tej situácii môžete nesúhlasiť. Napr. nesúhlasím s tým, že mám málo peňazí, alebo nesúhlasím s tým že mám malý obrat, alebo veľa iných vecí s ktorými nesúhlasíte.  Potom si napíšte, čo sa s tým dá urobiť. Napíšte si aké rozhodnutia Vám s toho vyplynuli. Urobte skutočné rozhodnutie. Napíšte si zoznam konkrétnych krokov, ktoré urobíte a ku každému kroku si dajte dátum kedy bude hotový. Napíšte si čo môžete urobiť dnes, alebo hneď teraz, aby ste sa posunuli s svojim cieľom.

Martin Kolenička
Škola manažmentu Brno